Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
09.09.2025
Made in Europe: Volkswagen, PowerCo i Elli wprowadzają pionierskie technologie akumulatorowe i energetyczne

Made in Europe: Volkswagen, PowerCo i Elli wprowadzają pionierskie technologie akumulatorowe i energetyczne

  • Premiera światowa nr 1: pierwszy testowy pojazd Grupy Volkswagen z akumulatorem ze stałym elektrolitem
  • Premiera światowa nr 2: ogniwa PowerCo i akumulatory Cell-to-Pack do nowej rodziny samochodów elektrycznych Electric Urban Car Family
  • Premiera światowa nr 3: Elli zbuduje pierwszy duży magazyn energii w Salzgitter
  • CEO Grupy Volkswagen Oliver Blume: „Grupa Volkswagen napędza postęp technologiczny“

Poznań, 9 września 2025 – Grupa Volkswagen i jej spółki zależne PowerCo oraz Elli podczas targów IAA Mobility 2025 stawiają na zrównoważoną mobilność „made in Europe”. Wspólnie prezentują przełomowe technologie dla kluczowych obszarów przyszłości przemysłu motoryzacyjnego: pierwszy na świecie pojazd koncernu z akumulatorem ze stałym elektrolitem daje przedsmak technologii akumulatorowej jutra. Gotowe do produkcji seryjnej są już ogniwa PowerCo, które po raz pierwszy zostaną zastosowana w rodzinie małych samochodów elektrycznych marek Volkswagen, Skoda i CUPRA. W połączeniu z nowym systemem akumulatorów Cell-to-Pack zapewni ona skok technologiczny w zakresie wydajności, efektywności kosztowej i elastyczności. Grupa Volkswagen konsekwentnie rozbudowuje swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie elektromobilności i dysponuje obecnie najszerszą gamą technologii napędowych na rynku – od wysokowydajnych silników spalinowych, przez hybrydy plug-in i samochody wyłącznie elektryczne, aż po technologie akumulatorowe i energetyczne.

Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen: „Grupa Volkswagen i jej marki przyczyniają się do postępu technologicznego. Kluczowe technologie e-mobilności – takie jak ogniwa akumulatorowe, systemy akumulatorowe i napędy elektryczne – wzięliśmy w swoje ręce i możemy dzięki temu opracowywać najlepsze rozwiązania dla naszych klientów. Jednocześnie wzmacniamy pozycję Europy jako centrum motoryzacyjnego poprzez regionalny, odporny i zrównoważony rozwój oraz produkcję. Nasz pierwszy pojazd z akumulatorem ze stałym elektrolitem, zastosowanie naszych ogniw w nowej rodzinie samochodów miejskich Electric Urban Car Family oraz budowa pierwszego dużego magazynu energii Elli w Salzgitter to kolejne kamienie milowe na naszej drodze do uzyskania pozycji globalnego lidera technologicznego w branży motoryzacyjnej”.

Premiera światowa nr 1: Pierwszy pojazd Grupy Volkswagen z akumulatorem ze stałym elektrolitem

Przyszłość elektromobilności: firmy PowerCo, Ducati i Audi po raz pierwszy wyposażyły motocykl elektryczny w przełomowy akumulator firmy QuantumScape ze stałym elektrolitem. Ten nośnik technologii stanowi kolejny kamień milowy na drodze od projektu, przez laboratorium aż do produkcji seryjnej. Daje on wgląd w przyszłość elektromobilności, w której pojazdy będą dysponować jeszcze większym zasięgiem, a ładowanie będzie trwać znacznie krócej. Zanim nowe rozwiązanie trafi do masowej produkcji konieczne są jeszcze dalsze prace rozwojowe.

Motocykl bazuje na w pełni elektrycznym modelu Ducati V21L, ale został gruntownie zmodyfikowany. System akumulatorów ze stałym elektrolitem został specjalnie dostosowany i może być teraz wyposażony w maksymalnie 980 ogniw QSE-5 firmy QuantumScape. Technologia QuantumScape z anodą litowo-metalową i ceramicznym separatorem nie jest po prostu udoskonaleniem tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych, ale całkowicie nową technologią ogniw. Oferuje ona znaczące korzyści w zakresie gęstości energii, możliwości szybkiego ładowania, bezpieczeństwa i trwałości.

Thomas Schmall, członek zarządu ds. technicznych: „Akumulator ze stałym elektrolitem ma potencjał, aby stać się przełomowym rozwiązaniem w elektromobilności. Wspólnie z naszym partnerem QuantumScape chcemy teraz wprowadzić tę technologię do produkcji przemysłowej i zrobić kolejny krok w kierunku produkcji seryjnej. Dzięki ustandaryzowanemu ogniwu stworzyliśmy idealne warunki do tego celu: jest ono gotowe do zastosowania w technologii półprzewodnikowej i umożliwia szybki transfer technologii do pojazdów koncernu, gdy tylko akumulator ze stałym elektrolitem będzie gotowy. Strategia koncernu w zakresie akumulatorów jest przyszłościowa i oferuje jednocześnie niespotykane dotąd korzyści skali”.

Claudio Domenicali, dyrektor generalny Ducati: „W Ducati mamy długą tradycję przekraczania granic technologii w celu poprawy wrażeń z jazdy zarówno na drogach, jak i na torach wyścigowych. Nasze dążenie do innowacji przyniosło nam niesamowite wyniki, w tym rekordową serię sześciu tytułów dla najlepszego konstruktora w MotoGP z rzędu. Wysoka gęstość energii możliwa dzięki nowej technologii idealnie pasuje do pojazdów o wysokich osiągach, takich jak motocykle sportowe”.

Siva Sivaram, dyrektor generalny QuantumScape: „Dzisiaj akumulator ze stałym elektrolitem QuantumScape jest bliższy ekonomicznej rzeczywistości. Od ponad dziesięciu lat ściśle współpracujemy z Grupą Volkswagen, aby rozwijać naszą przełomową technologię i zapewnić zasięg, czas ładowania i standardy bezpieczeństwa pożądane przez klientów samochodów elektrycznych. Obecnie skupiamy się na wprowadzeniu tej technologii na rynek i zdefiniowaniu na nowo, czym jest wydajna elektromobilność”.

W najbliższych miesiącach partnerzy projektu będą dalej testować i rozwijać technologię akumulatorów litowo-jonowych. Kolejnym kamieniem milowym jest opracowanie motocykla wyścigowego do testów na torze. Równolegle PowerCo i QuantumScape już pracują nad integracją technologii stałego elektrolitu z ogniwem PowerCo, a tym samym z samochodem. Celem jest opracowanie rozwiązania gotowego do wprowadzenia na rynek do końca dekady. Obie firmy od kilku lat ściśle współpracują w zakresie rozwoju i utworzyły wspólny zespół ds. industrializacji w siedzibie QuantumScape w San Jose w Kalifornii.

Premiera światowa nr 2: Ogniwa PowerCo i akumulatory Cell-to-Pack do rodziny małych samochodów elektrycznych

Skok technologiczny: Grupa Volkswagen i PowerCo zaprezentowały dziś seryjną wersję nowego, własnego ogniwa. Zadebiutuje ono w rodzinie elektrycznych samochodów miejskich marek Volkswagen, Skoda i CUPRA. Produkcja pierwszych ogniw PowerCo rozpocznie się pod koniec roku w gigafabryce w Salzgitter, a później także w Walencji (Hiszpania) i St. Thomas (Kanada). Również komponenty, takie jak materiały katodowe, pochodzą z produkcji europejskiej. Dzięki temu ogniwo staje się kamieniem milowym dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, który dotychczas był słabo reprezentowany w dziedzinie technologii akumulatorów.

Pod względem technologicznym nowe ustandaryzowane ogniwo stanowi duży krok naprzód. Dzięki gęstości energii wynoszącej około 660 Wh/l ogniwo PowerCo należy do najmocniejszych ogniw akumulatorowych w segmencie masowym. W porównaniu z dotychczasowymi ogniwami oznacza to wzrost o około 10 procent. System akumulatorów również został całkowicie przeprojektowany i obecnie opiera się w całości na technologii Cell-to-Pack.

System akumulatorów i pryzmatyczne ogniwa są idealnie dopasowane do siebie i zapewniają rodzinie miejskich samochodów elektrycznych Electric Urban Car Family zasięg do 450 km oraz czas ładowania poniżej 25 minut (wartości prognozowane). Ponadto kluczowe elementy są produkowane w procesie odlewania wielkogabarytowego, co zapewnia dodatkowe korzyści dla zmniejszenia masy. Jednocześnie udało się znacznie obniżyć koszty w porównaniu z dotychczasowymi akumulatorami. Volkswagen wyznacza tym samym nowe standardy w zakresie zasięgu, szybkości ładowania i wydajności w segmencie samochodów małych, sprawiając, że elektromobilność staje się dostępna dla wszystkich.

Ustandaryzowane ogniwo służy w koncernie Volkswagen jako globalna platforma technologiczna i ma być w przyszłości stosowane w nawet 80 procentach pojazdów elektrycznych wszystkich marek i regionów. Może być oparte na różnych technologiach, od LFP przez NMC po takie ze stałym elektrolitem, zapewniając tym samym wysoką elastyczność pomimo standaryzacji. Jest ono opracowywane i produkowane zarówno przez PowerCo, jak i zewnętrznych dostawców.

Frank Blome, dyrektor generalny PowerCo: „Ogniwo akumulatorowe jest kluczową technologią XXI wieku i ma zasadnicze znaczenie dla przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Dzisiaj robimy duży krok w kierunku naszego celu, jakim jest wprowadzenie technologii akumulatorowej w Europie. Nasze pierwsze ogniwo produkowane seryjnie jest pod względem technologicznym absolutnie na równi z produktami uznanych konkurentów. Pracujemy już nad kolejnymi produktami dla klientów z wykorzystaniem technologii LFP lub sodowo-jonowej. PowerCo szybko staje się globalnym producentem ogniw i europejskim liderem w dziedzinie technologii akumulatorowej”.

Premiera światowa nr 3: Elli buduje pierwszy duży magazyn energii w Salzgitter

W grudniu 2025 r. spółka Elli, należąca do koncernu Volkswagen, zajmująca się ładowaniem i energią, uruchomi w Salzgitter pierwszy duży stacjonarny magazyn energii. Obiekt o mocy 20 MW i pojemności 40 MWh oparty jest na zestawach akumulatorów PowerCo i służy jako skalowalna platforma do handlu energią. Grupa Volkswagen i Elli zajmują tym samym pozycję na styku przemysłu motoryzacyjnego i energetycznego. W nadchodzących latach konieczne będzie kompleksowe zwiększenie pojemności magazynów energii, aby zharmonizować zmienną podaż energii wiatrowej i słonecznej z popytem.

Giovanni Palazzo, dyrektor generalny Elli: „Budując i eksploatując duże magazyny energii, wnosimy decydujący wkład w transformację energetyczną i bezpieczeństwo dostaw w Europie. Otwarcie naszego pierwszego centrum energetycznego w Salzgitter stanowi punkt wyjścia dla długoterminowego planowania dalszych projektów magazynowania energii. Ta nowa dziedzina działalności ma duży potencjał wzrostu i stwarza szansę na rozwój Elli jako holistycznego dostawcy energii w Europie”.
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.