Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
07.09.2025
Światowa premiera na IAA Mobility: koncept kompaktowego SUV-a ID. CROSS to wizja przystępnej elektromobilności wg Volkswagena

Światowa premiera na IAA Mobility: koncept kompaktowego SUV-a ID. CROSS to wizja przystępnej elektromobilności wg Volkswagena

  • Duży wybór: Volkswagen od 2026 roku wprowadzi na rynek cztery samochody elektryczne w segmencie małych i miejskich aut
  • Typowy Volkswagen – ID. CROSS Concept został stworzony zgodnie z nowym językiem projektowania marki i uzupełni ofertę marki w segmencie T-Crossa
  • Platforma MEB+ z przednim napędem – ewolucja platformy MEB jest kluczem w produkcji elektrycznych Volkswagenów segmentu podstawowego w Europie

100-procentowy Volkswagen. Volkswagen, największy dostawca samochodów elektrycznych w Niemczech i Europie w 2025 r., zaprezentuje na targach IAA MOBILITY w Monachium (od 8 do 14 września) prototyp elektrycznego kompaktowego SUV-a: ID. CROSS Concept. Auto świetnie sprawdzi się zarówno w mieście, jak i podczas długich podróży. Thomas Schäfer, dyrektor generalny marki Volkswagen, szef grupy marek Core i członek zarządu Grupy Volkswagen: „Od samego początku moim celem było stworzenie najlepszej możliwej wersji marki Volkswagen, jaka kiedykolwiek istniała. Bliski seryjnej wersji prototyp przyszłego ID. Cross pokazuje, że teraz to realizujemy: dzięki nowemu wzornictwu, wielu technologiom znanym dotychczas tylko z wyższych segmentów, ulepszonej obsłudze i jakości – i wreszcie ponownie typowej dla Volkswagenów nazwie. Razem z wprowadzeniem nowej generacji modeli spełniamy nasze obietnice”.


Ofensywa w segmencie podstawowym – cztery nowe auta elektryczne. ID. CROSS Concept debiutuje po ID.2 all, ID. GTI Concept (bazującym na ID.2 all) i ID. EVERY1 jako czwarte studium małego auta elektrycznego. Wersje produkcyjne tych modeli trafią na rynek w 2026 roku. W pierwszej połowie przyszłego roku odbędzie się premiera Volkswagena ID. Polo (seryjna wersja ID.2 all). Nieco później zostanie zaprezentowany ID. Polo GTI. Oba modele jeszcze w kamuflażu można oglądać na IAA Mobility. Dwa świetnie znane oznaczenia Volkswagenów – Polo i GTI – trafią więc do świata pojazdów elektrycznych. Latem 2026 roku odbędzie się światowa premiera produkcyjnej wersji modelu ID. Cross. ID. EVERY1, który jest prezentowany w Monachium jeszcze jako studium, trafi do produkcji i na rynek w 2027 roku.

Nowe modele ID. są częścią ofensywy produktowej grupy marek Core (Volkswagen, SEAT & CUPRA, Skoda, Volkswagen Samochody Dostawcze), w ramach której należące do koncernu marki wprowadzą na rynek elektryczne samochody z segmentu podstawowego. Grupa marek Core wykorzystuje w tym celu efekty synergii i skali, aby móc oferować w Europie samochody elektryczne, które będą atrakcyjne zarówno pod względem cenowym, jak i technicznym.

Nowy, pozytywny język projektowania. ID. CROSS Concept w zielonym kolorze Urban Jungle wyróżnia się elementami stylistycznymi typowymi dla nowego, przejrzystego języka projektowania Volkswagena. Główny projektant Volkswagena Andreas Mindt wyjaśnia: „Nasz nowy język projektowania nazwaliśmy ‘Pure Positive’. Opiera się on na trzech filarach stylistycznych: stabilności, atrakcyjności i ‘sekretnym składniku’ i zgodnie z nimi będzie projektowany każdy nowy model Volkswagena. Stawiamy przy tym na czystą i mocną formę, wizualną stabilność oraz pozytywny, atrakcyjny wygląd pojazdów. Czyste i klarowne są również linie nadwozia ID. CROSS Concept. Tworzą one SUV-a, który nie podąża za trendami, ale je wyznacza i przenosi tożsamość marki w przyszłość”. Pozytywny wizerunek ID. CROSS Concept widać na pierwszy rzut oka, gdy spojrzymy na przód lub tył pojazdu. Sprawiają one wrażenie, jakby samochód „się uśmiechał”, m.in. dzięki trójwymiarowej sygnaturze świetlnej. Andreas Mindt dodaje: „Volkswagen musi być atrakcyjny, niepowtarzalny i chcemy, by zachwycał swoim charakterem. Dlatego w ID. CROSS Concept celowo nawiązujemy – to nasz ‘sekretny składnik’ – do ikon naszej marki, takich jak Golf i Bulli. Na przykład w obszarze słupków C i prostej dolnej linii okien. Niewiele marek na świecie może pochwalić się takim dziedzictwem. I zawsze zabieramy je ze sobą w naszą podróż w przyszłość”.

Zmieści się w każdą lukę na parkingu. Prezentowany na targach IAA MOBILITY prototyp SUV-a ma 4161 mm długości i 2601 mm rozstawu osi. Szerokość ID. CROSS Concept wynosi 1839 mm, a wysokość – 1588 mm. Wymiary te są zbliżone do aktualnego modelu T-Cross. Nie dotyczy to jednak kół: projektanci opracowali dla ID. CROSS Concept wyjątkowe, 21-calowe felgi aluminiowe Balboa. Specjalnie dla tego samochodu pokazowego we współpracy z Goodyearem zaprojektowano opony o wymiarach 235/40 R21, w których na boku opony kontynuowany jest wzór felgi.

Nieduży z zewnątrz, obszerny w środku. Innowacyjne rozwiązania sprawiają, że pięciomiejscowy ID. CROSS Concept oferuje sporo przestrzeni wewnątrz i ponadprzeciętną pojemność bagażnika – 450 litrów. Dodatkową przestrzeń (25 litrów) zapewnia tzw. frunk, czyli schowek pod przednią maską. Spora szerokość pojazdu i wystrój wnętrza sprawiają, że samochód wydaje się większy niż w rzeczywistości. Dzięki kompaktowym wymiarom zewnętrznym ID. CROSS Concept idealnie nadaje się do jazdy po mieście. Jednocześnie ten kompaktowy SUV będzie wszechstronnym samochodem dla rodziny lub przyjaciół, który z łatwością poradzi sobie również podczas dłuższych podróży.

Wnętrze zapewniające dobre samopoczucie. Wnętrze ID. CROSS Concept zostało zaprojektowane tak, by zapewnić pasażerom dobre samopoczucie. Przekonuje ono wysoką jakością materiałów i ich specjalną fakturą, w tym powierzchniami pokrytymi tkaniną. Wstępnie skonfigurowane tryby oświetlenia, dźwięku i klimatyzacji w aplikacji Atmospheres mogą zmienić wnętrze utrzymane w ciepłym odcieniu beżu Vanilla Chai w przestrzeń zapewniającą najwyższy poziom komfortu.
Motywy roślinne na ekranach i prawdziwe rośliny w optycznie „zawieszonej w powietrzu” konsoli środkowej potęgują pozytywny efekt. Kolejną atrakcją prototypu jest specjalnie zaprojektowany układ siedzeń, które można całkowicie złożyć, tworząc płaską powierzchnię niczym w Volkswagenie Bulli.

Wszystko w zasięgu wzroku i ręki. Innowacyjna przestrzeń, przemyślana ergonomia i intuicyjna obsługa pozwalają skupić uwagę podczas jazdy. W modelu ID. CROSS Concept marka Volkswagen postawiła na harmonijne połączenie wyświetlaczy z intuicyjnymi strukturami menu, sterowaniem głosowym i przyciskami do bezpośredniej obsługi wybranych funkcji. Całkowicie przeprojektowana jest wielofunkcyjna kierownica z przejrzystym sterowaniem przyciskami. W osi wzroku umieszczono dwa centralne wyświetlacze ID. CROSS Concept: 11-calowy Digital Cockpit oraz 13-calowy centralny wyświetlacz dotykowy systemu infotainment.

MEB+ – ewolucja platformy do aut elektrycznych. Koncepcyjny model ID. CROSS z napędem na przednie koła opiera się technicznie na platformie MEB, która w przyszłości będzie stale ulepszana, m.in. w zakresie silników, akumulatorów i oprogramowania, tworząc platformę MEB+. Kai Grünitz, członek zarządu Volkswagen odpowiedzialny za rozwój techniczny, mówi: „Od przyszłego roku MEB otrzyma nową generację oprogramowania, która przyniesie naszym klientom zauważalne rozszerzenie funkcji wielu systemów. Ten dalszy rozwój typowego dla Volkswagena systemu modułowego wprowadza do pojazdów funkcje znane z wyższych segmentów, takie jak udoskonalony Travel Assist. MEB+ jest zatem również kluczem technicznym do oferowania pojazdów elektrycznych, takich jak seryjna wersja ID. CROSS Concept i nowy ID. Polo, o ponadprzeciętnych właściwościach produktowych w atrakcyjnych cenach”.

Nowy napęd – stworzony w Europie. ID. CROSS Concept wykorzystuje układ napędowy najnowszej generacji. Dwa centralne moduły to zintegrowany z przednią osią silnik elektryczny wraz ze sterownikiem oraz umieszczony w podłodze akumulator trakcyjny. Silnik elektryczny prototypu rozwija moc 211 KM i napędza przednie koła. Prognozowany zasięg ID. CROSS Concept wynosi do 420 km wg WLTP. Dwie kolejne wartości są ważne dla użytkowników rowerów elektrycznych i miłośników przyczep kempingowych: hak holowniczy jest przystosowany do obciążenia na poziomie 75 kg, co pozwala na transport dwóch rowerów elektrycznych. Maksymalna masa przyczepy z hamulcem to 1200 kg.

ID. CROSS Concept – dane techniczne
Napęd platforma MEB+, napęd przedni
Moc 211 KM
Zasięg do 420 km (wg WLTP)
Prędkość maksymalna 175 km/h
Długość 4161 mm
Szerokość 1839 mm
Wysokość 1588 mm
Rozstaw osi 2601 mm
Bagażnik z kompletem 5 pasażerów 450 l + 25 l (frunk – bagażnik z przodu)
Maksymalne obciążenie haka 75 kg
Maksymalna masa przyczepy 1200 kg (z hamulcem)
Rozmiar kół 235/40 R21

Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.