Volkswagen Poznań stawia na zieloną logistykę. Efekty: redukcja emisji CO2 i poziomu hałasu
Poznań, Września 02.09.2025r. - Volkswagen Poznań stawia na kolejne innowacyjne rozwiązanie w transporcie. Do obsługi codziennych dostaw dla produkcji samochodów dołączyła nowa elektryczna ciężarówka marki MAN. To trzecie zeroemisyjne auto w logistyce spółki. Pozwoli to m. in. zredukować emisję dwutlenku węgla o ok. 100 ton rocznie oraz ograniczyć hałas. Jest to również pierwszy elektryczny samochód ciężarowy marki MAN, który będzie jeździł po polskich drogach.
– Volkswagen Poznań ma jasny cel: do 2040 roku chcemy osiągnąć zerowy bilans emisji dwutlenku węgla w procesie produkcyjnym, a do 2050 w całym łańcuchu dostaw. To właśnie zielona logistyka, oprócz wielu innych działań, przybliża nas do realizacji naszych planów – mówi Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań.
Ciężarówka w ciągu roku przejedzie 120 tys. kilometrów. Co to oznacza dla klimatu?
Najnowszy projekt zrealizowany wspólnie z MAN Truck & Bus Polska, Magną – producentem komponentów dla modeli Caddy i Crafter – oraz operatorem logistycznym LOGEO, obejmuje transport przednich i tylnych zderzaków pomiędzy Swarzędzem-Jasinem a zakładem Volkswagena we Wrześni (Białężyce). Trasa liczy ok. 80 kilometrów w obie strony, a elektryczna ciężarówka będzie pokonywać ją codziennie 6 razy, osiągając w skali roku przebieg ok. 120 tysięcy kilometrów. Każdego dnia podczas rozładunku pojazd ładuje baterie dzięki specjalnie przygotowanej infrastrukturze we Wrześni. To właśnie tam zainstalowano najwydajniejszą w zakładach ładowarkę o mocy 300 kW. Co istotne, wszystkie zakłady należące do Volkswagen Poznań zasilane są zieloną energią. Dodatkowo, fabryka Crafter we Wrześni jest zaopatrywana w energię z własnej farmy fotowoltaicznej, która jest sukcesywnie rozbudowywana.
Dzięki ładowaniu baterii w czasie rozładunku ciężarówka może pracować bez dodatkowych przestojów, a roczna redukcja emisji CO2 wyniesie około 100 ton, co odpowiada rocznej absorpcji dwutlenku węgla przez blisko 20-hektarowy las.
Kolejny krok w transformacji logistyki
– Każdy nowy elektryczny pojazd ciężarowy w naszej logistyce to najlepszy dowód na to, że elektromobilność działa w praktyce – mówi Wojciech Olasek, dyrektor logistyki w Volkswagen Poznań. - Zielona logistyka jest korzystna dla wszystkich – dla nas jako firmy, która dąży do dekarbonizacji, dla klimatu i przyszłości oraz dla naszych sąsiadów, ponieważ ograniczamy poziom hałasu. Co istotne, to rozwiązanie jest też efektywne procesowo – nie tracimy czasu na ładowanie baterii, ponieważ odbywa się ono w trakcie rozładunku towarów.
Wojciech Olasek zwraca uwagę, że transport drogowy odpowiada dziś za około jedną piątą emisji w Unii Europejskiej. I zaznacza, że wprowadzanie kolejnych samochodów elektrycznych, w tym i ciężarowych, to szansa, by krok po kroku tę emisję ograniczyć.
- Przekazanie pierwszego samochodu ciężarowego MAN eTruck w Polsce stanowi nie tylko uzupełnienie naszego portfolio produktowego, ale również rozpoczęcie kolejnego etapu dekarbonizacji transportu, zwłaszcza w kontekście startu, w czerwcu tego roku, seryjnej produkcji e-ciężarówek w fabryce MAN-a w Monachium. Szczególnie cieszymy się ze współpracy z naszymi wieloletnimi partnerami: LOGEO Group Logistics, Volkswagen Poznań oraz MAGNA Automotive, którzy konsekwentnie realizują działania ukierunkowane na redukcję emisji – powiedział Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.
Pierwsza ciężarówka MAN eTruck na polskich drogach charakteryzuje się wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami. Jakimi? - W pojeździe znajduje się 6 pakietów akumulatorów o łącznej pojemności 534 kWh. Rezultatem średniego zużycia energii poniżej 1 kWh/km w połączeniu z pakietami akumulatorów jest zasięg wynoszący do 500 km – dodaje Maciej Wątor, menadżer ds. elektromobilności MAN Truck & Bus Polska.
Efektywność i środowisko
- Inicjatywa stanowi kolejny krok na naszej drodze do osiągnięcia dekarbonizacji i zerowego poziomu emisji netto poprzez korzystanie z odnawialnych źródeł energii i wdrażanie zrównoważonych praktyk – mówi dyrektor generalny firmy Magna - Krzysztof Okarmus. I dodaje: - Działania te przynoszą korzyści dla środowiska, ale także tworzą bardziej solidne i wydajne operacje w ramach współpracy w łańcuchu dostaw. Niskoemisyjny transport między zakładami to kolejny krok w realizacji tej wizji.
W podobnym tonie wypowiada się Maciej Balanicki, prezes firmy Logeo: - W swojej strategii działania pozostajemy zawsze blisko klientów i odpowiadamy na ich innowacyjne potrzeby. Cieszymy się, że dzięki pierwszej zeroemisyjnej ciężarówce w naszej flocie, przyczyniamy się realnie do zmniejszania śladu węglowego i pozytywnego oddziaływania na środowisko.
Volkswagen Poznań liderem w zielonej logistyce
Volkswagen Poznań konsekwentnie inwestuje w zieloną logistykę. Przypomnijmy, że już wcześniej w procesy logistyczne wdrożono dwie elektryczne ciężarówki marki Scania, które dostarczają komponenty do obu fabryk produkujących samochody dostawcze. Pierwsza z nich realizuje dostawy pomiędzy parkiem dostawców w Swarzędzu a zakładem w Poznaniu. Każdego roku ogranicza hałas oraz emisję o około 50 ton CO2. Druga obsługuje transport elementów karoserii na trasie zakład Crafter – firma Gestamp, redukując emisję o ponad 20 ton CO2 rocznie. Tę wartość można porównać z ilością dwutlenku węgla jaką rocznie pochłania ok. 4 hektarowy las.