Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
14.08.2025
50 lat Polo: Volkswageny na starcie rajdu klasyków – Sachsen Classic 2025

50 lat Polo: Volkswageny na starcie rajdu klasyków – Sachsen Classic 2025

  • 22. edycja rajdu Sachsen Classic wystartuje dziś, 14 sierpnia i potrwa do 16 sierpnia 2025 r.
  • Volkswagen od lat bierze w nim udział, a skoro 2025 rok jest rokiem 50. urodzin Polo nic dziwnego, że na starcie tegorocznej edycji staną historyczne egzemplarze małego auta z Wolfsburga
  • W załogach startujących Polo będzie można zobaczyć prawdziwe gwiazdy: Katarinę Witt, Bena Dahlhausa, Benjamina Leuchtera i Hansa-Joachima Stucka

W tym roku Volkswagen Classic wystawia na starcie rajdu klasyków w Saksonii wiele historycznych modeli Polo z ostatnich 50 lat. Od pierwszego Polo z 1975 roku, przez kolorową wersję Harlekin, aż po rzadką wersję Derby z trójbryłowym nadwoziem. W załogach kilku egzemplarzy Volkswagena znajdą się znane osobistości. Łyżwiarka Katarina Witt weźmie udział w rajdzie swoim dawnym czerwonym Golfem II. Tegoroczna edycja rajdu Sachsen Classic rozpocznie się w czwartek, 14 sierpnia, a licząca niemal 600 kilometrów trasa będzie wiodła przez malownicze rejony Saksonii.

Podczas rajdu szczególnie licznie reprezentowana będzie druga generacja Volkswagena Polo: wśród nich znajdą się rzadkie dziś pojazdy, takie jak Polo Formel E, Polo GT oraz Polo G40, które w tamtych czasach było sportową wizytówką tej serii.

Gwiazdy na pokładzie

W załogach niektórych aut zespołu Volkswagena ponownie znajdą się znane osobistości ze świata sportu i kultury: Katarina Witt, Ben Dahlhaus, Benjamin Leuchter i Hans-Joachim Stuck.

W wyjątkowym pojeździe pojawi się międzynarodowa legenda sportu, która jest mocno związana z Saksonią: była łyżwiarka figurowa i dwukrotna mistrzyni olimpijska w tej dyscyplinie, Katarina Witt. Nie może się doczekać startu czerwonym VW Golfem II GL z 1988 roku: „Jestem niezwykle podekscytowana tegoroczną edycją Sachsen Classic, to będzie okazja, by przez trzy dni rozkoszować się widokami i wspomnieniami. Udział w tym rajdzie przez piękne saksońskie krajobrazy moim czerwonym bolidem będzie wyjątkowym przeżyciem, którego już nie mogę się doczekać. To będzie wyjątkowa podróż w moją przeszłość”.

Ben Dahlhaus jest aktorem, modelem i miłośnikiem oldtimerów – i już po raz drugi bierze udział w rajdzie: „W zeszłym roku doświadczyłem wyjątkowej atmosfery tej imprezy. Żaden inny rajd oldtimerów nie przyciąga tak wielu entuzjastycznych fanów. Tym bardziej cieszę się, że znów mogę w nim uczestniczyć – czekam niecierpliwie, by znów móc chłonąć atmosferę, oglądać klasyki w doskonałej kondycji i odkrywać kolejne zakątki Saksonii: urozmaicone krajobrazy, małe miejscowości – wszystko to zrobiło na mnie ogromne wrażenie podczas mojego pierwszego startu”. W tym roku Dahlhaus wystartuje Polo G40. „G40 to dla mnie prawdziwy kawałek historii motoryzacji – kompaktowy, lekki, z charakterystycznym dźwiękiem sprężarki. Przypomina mi niedzielne wycieczki, zapach benzyny i ten szczególny dźwięk, którego nigdy się nie zapomina”.

Benjamin Leuchter jest zawodowym kierowcą wyścigowym i ambasadorem marki. Startuje w wyścigu samochodem Polo GT drugiej generacji z 1989 roku. „Bardzo się cieszę, że po raz drugi mogę wziąć udział w Sachsen Classic. W zeszłym roku wiele się nauczyłem i w tym roku chcę wykorzystać tę wiedzę” – podkreśla Leuchter. „Jako kierowcę wyścigowego interesują mnie oczywiście modele stworzone z myślą o motorsporcie, takie jak Polo R WRC – samochód, który zdobył aż cztery tytuły mistrza świata w rajdach samochodowych”. Benny Leuchter będzie miał wyjątkową niespodziankę dla widzów na starcie rajdu w Dreźnie i poprowadzi ją przez linię startową.

Legenda wyścigów samochodowych Hans-Joachim Stuck wkracza na raczej nieznane mu tereny podczas rajdu. Rzadko bowiem jeździ samochodem o tak małej mocy – zasiądzie za kierownicą VW Derby z 1977 roku. „Jako kierowca wyścigowy oczywiście wolę większą moc niż mniejszą. Ale z drugiej strony bardzo dobrze pamiętam Polo, ponieważ sam miałem kiedyś taki samochód, którym jeździłem na wyścigi Formuły 1. Mój ówczesny kolega z zespołu, Clay Regazzoni, był wielkim fanem Polo. Któregoś razu nawet zamieniliśmy się samochodami i dzięki temu mogłem jeździć jego Ferrari Daytona” – mówi Stuck. „Z drugiej strony, w klasycznym rajdzie chodzi mniej o prędkość, a bardziej o historię. A na wszystkie te historie mamy wystarczająco duży bagażnik w Derby” – żartuje Stuck, nawiązując do wersji Polo z trójbryłowym nadwoziem – modelu, który dziś jest niezwykle rzadki.

Tradycyjny rajd w trzech etapach

Gdy prawie 200 klasycznych pojazdów przejeżdża przez malownicze miejscowości wzdłuż uroczej trasy przez Saksonię z pewnością robi to wrażenie na widzach. Ludzie ustawieni przy trasie są nieodłączną częścią tego wydarzenia i właśnie to sprawia, że rajd Sachsen Classic jest tak wyjątkowy od ponad 20 lat.
Na trasie o długości prawie 600 kilometrów przez Saksonię załogi pokonają wiele wymagających odcinków specjalnych. Dziś, 14 sierpnia drezdeński Alberthafen w Ostragehege zamienił się w muzeum na świeżym powietrzu z historycznymi pojazdami. Najważniejszym punktem na trasie pierwszego etapu będzie miasto porcelany – Miśnia. Piątkowy etap poprowadzi na tor DEKRA Lausitzring, a startujące w Sachsen Classic 2025 samochody przejadą po torze Grand Prix i owalnym torze testowym. W sobotę trasa poprowadzi przez hotel zamkowy Klaffenbach do Chemnitz – Europejskiej Stolicy Kultury 2025, a następnie przez Rudawy z powrotem do Drezna, gdzie będzie odbywać się miejski festyn. W rajdzie na regularność mogą startować wyłącznie samochody historyczne wyprodukowane przed 1993 rokiem oraz wybrane youngtimery do 2003 roku.
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.