Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
12.08.2025
50 lat Polo: Piąta generacja miejskiego Volkswagena z sukcesami na rajdowych trasach

50 lat Polo: Piąta generacja miejskiego Volkswagena z sukcesami na rajdowych trasach

  • Piąta generacja Volkswagena Polo została zaprezentowana w marcu 2009 roku, a pierwsze samochody trafiły do dealerów kilka miesięcy później
  • W 2013 roku jadący Volkswagenem Polo WRC Sebastien Ogier z pilotem Julienem Ingrassią zdobyli tytuł mistrzów świata w rajdach samochodowych, ten sukces powtórzyli także w latach 2014-2016
  • W 2014 roku auto zmodernizowano, odświeżono wygląd, pojawiły się nowe silniki i nowe systemy zwiększające bezpieczeństwo
  • Na szczycie gamy znalazło się Polo R WRC Street, z silnikiem o mocy 220 KM

Piąta generacja Volkswagena Polo zdecydowanie zerwała ze stylem znanym z poprzednika. Auto, zgodnie z nowym DNA marki, zaprojektował legendarny Walter de Silva, a przyświecało mu przy tym hasło „La Semplicità” – prostota. Auto przy długości zaledwie 3970 mm (+54 mm w porównaniu z poprzednikiem) i szerokości 1682 mm (+32 mm) oferowało miejsce dla maksymalnie pięciu osób i spory bagażnik (od 280 do 952 l). Już niewielki wzrost szerokości przy jednoczesnym zmniejszeniu wysokości (-14 mm – do 1453 mm) sprawił, że proporcje auta stały się znacznie bardziej dynamiczne. Sam projekt charakteryzuje się ostrymi, prostymi liniami bez szybko starzejących się stylistycznych rozwiązań, ponieważ mniej – co pokazuje stabilna wartość wszystkich samochodów Volkswagen – oznacza w dłuższej perspektywie więcej.

„Nowe Polo to bez wątpienia właściwy samochód we właściwym czasie” to jedno z haseł przyświecających premierze piątej generacji tego udanego miejskiego samochodu, który świętował swoją światową premierę w marcu 2009 roku. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, najnowszy członek rodziny Polo jeszcze urósł, a ostre linie nadawały mu sportowy wygląd, a w gamie silników pojawiło się pięć nowych jednostek napędowych. Wyjątkowo niskim zużyciem paliwa charakteryzowało się Polo BlueMotion, wprowadzone na rynek w grudniu 2009 roku. Ten model zużywał średnio zaledwie 3,3 litra oleju napędowego na 100 km. W gamie znalazło się także Polo GTI, a kultowy status zdobyło Polo R WRC Street z silnikiem TSI o mocy 220 KM. To do dziś najmocniejsze produkowane seryjnie Polo.

W momencie debiutu, w 2009 roku, Polo piątej generacji było dostępne z siedmioma silnikami do wyboru – czterema benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Bazowa odmiana była napędzana silnikiem 1.2 MPI o mocy 60 KM, do wyboru była także wersja mocniejsza o 10 KM i 85-konny silnik 1.4, a na szczycie gamy był 105-konna jednostka 1.2 TSI. Zwolennicy oleju napędowego nie mieli wyboru, jeśli chodzi o pojemność silnika, wszystkie trzy turbodiesle były jednakowe – 1,6 TDI, a różniła je moc – 75, 90 i 105 KM. Wszystkie dostępne w 2009 roku odmiany Polo były standardowo wyposażone w manualne skrzynie biegów o pięciu przełożeniach (wyjątkiem było Polo 1.2 TSI – skrzynia w tym modelu miała sześć przełożeń). W przypadku Polo 1.2 TSI, 1.4 MPI 85 KM oraz 1.6 TDI 90 KM można było zamówić dwusprzęgłową skrzynię DSG o siedmiu przełożeniach.

Polo GTI zadebiutowało w 2010 roku. Źródłem napędu był silnik 1.4 TSI o mocy 180 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, dostępnym już od 2000 obr./min. Napęd był przekazywany na koła za pośrednictwem siedmiostopniowej skrzyni biegów DSG (manualna nie była dostępna). Osiągi były godne miana GTI – sprint od 0 do 100 km/h zajmował 6,9 s, a prędkość maksymalna wynosiła 229 km/h. A to wszystko przy naprawdę niewielkim apetycie na paliwo – średnie zużycie to zaledwie 5,9 l/100 km. Silnik miał doskonałe parametry między innymi dzięki wyjątkowemu połączeniu turbosprężarki i kompresora. Ten ostatni odpowiadał za zwiększenie momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych. Do standardowego wyposażenia najmocniejszego Polo należały sportowe zawieszenie i elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS.

W 2012 roku w ofercie pojawiło się Polo BlueGT, z silnikiem 1.4 TSI o mocy 140 KM. Auto było wyjątkowo oszczędne, średnie zużycie paliwa wersji ze skrzynią biegów DSG wynosiło zaledwie 4,5 l/100 km. Było to możliwe dzięki systemowi zarządzania pracą cylindrów ACT. Mógł on wyłączyć dwa z czterech cylindrów w zakresie prędkości obrotowej od 1400 do 4000 obr./min oraz przy momencie obrotowym od 25 do ok. 100 Nm, czyli przez zdecydowaną większość czasu. Gdy kierowca nacisnął mocniej pedał gazu, cylindry ponownie włączały się niemal niezauważalnie.

Wyjątkową datą dla Polo piątej generacji był 5 maja 2011 roku, kiedy Volkswagen ogłosił swój powrót do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Niecałe dwa lata później, 3 października 2013 roku, Sebastien Ogier i jego pilot Julien Ingrassia zdobyli tytuł mistrzowski. Ich bronią na rajdowych trasach był oczywiście Volkswagen Polo R WRC. Wcześniej było sporo przygotowań – w 2011 roku do Volkswagen Motorsport dołączył Xavier Demaison, a jego zadaniem było stworzenie samochodu WRC na bazie Polo V. Sezon 2012 przyszli mistrzowie świata przejechali w ramach przygotowań Skodą Fabią S2000. Dzięki tym startom wnieśli oni znaczący wkład w rozwój Polo R WRC i przygotowania zespołu.

Polo świętuje swój debiut w WRC podczas Rajdu Monte Carlo w 2013 roku. Pierwsze zwycięstwo przypada na drugą rundę w Szwecji. Samochód z napędem na cztery koła jest hitem od samego początku i przez lata jest nie do pokonania na odcinkach specjalnych. W swoim debiutanckim sezonie – 2013 – Volkswagen Motorsport świętował tytuły kierowców, pilotów i producentów. W następnym sezonie zespół z Hanoweru był również trudny do pokonania dzięki Polo WRC. Kolejne trofea przyszły w 2015 i 2016 roku wraz ze zmodernizowanym Polo R WRC. Podróż miejskiego Volkswagena w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata dobiegła końca 20 listopada 2016 roku. Swoje starty w rajdach zespół zakończył najlepiej jak mógł – zdobywając dwa pierwsze miejsca w Rajdzie Australii. To było zwieńczenie pełnej sukcesów historii Polo WRC. W 52 rundach WRC, na starcie których stanęły Polo WRC kierowcy Volkswagen Motorsport zwyciężyli aż 43 razy – oznacza to niewiarygodny wskaźnik 82,7 procent zwycięstw.

By uczcić triumfy Polo R WRC w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata, Volkswagen zdecydował się wprowadzić na rynek specjalny model Polo R WRC Street, który został wyprodukowany w liczbie zaledwie 2500 egzemplarzy. Wyróżniał się on wieloma wyjątkowymi detalami – takimi jak maska silnika wykonana z lekkiego materiału kompozytowego. Jak każde Polo, także odmiana R WRC Street, świetnie nadawała się do jazdy na co dzień i zapewniała doskonałe osiągi dzięki olbrzymiej mocy 220 KM.
Polo piątej generacji, podobnie jak poprzednik, było dostępne w odmianie Cross. Auto miało nieco inny wygląd od pozostałych wersji przede wszystkim za sprawą nakładek na błotnikach, progach i drzwiach oraz srebrnych lusterek, relingów dachowych i nakładek na zderzaki było dostępne wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem. Nabywca CrossPolo mógł wybrać jeden z czterech silników – benzynowych 1.2 TSI o mocy 90 lub 110 KM oraz wysokoprężnych 1.4 TDI o mocy 90 lub 105 KM. Do standardowego wyposażenia CrossPolo należały m.in. hak holowniczy, sportowe fotele i zawieszenie podwyższone o 15 mm. Do wyboru było kilka kolorów lakieru, z których dwa – pomarańczowy Magma i beżowy Terra były niedostępne w pozostałych odmianach.

W 2014 roku Polo V przeszło lifting, w którym oprócz optycznego retuszu przedniej i tylnej części nadwozia, ulepszono to, czego nie widać. Silniki stały się znacznie bardziej ekonomiczne, pojawiło się też wiele nowych systemów zwiększających bezpieczeństwo i wspomagających kierowcę, część z nich miejski Volkswagena przejął z większego Golfa. Były to m.in. system monitorowania otoczenia Front Assist z systemem hamowania awaryjnego w mieście, kamera cofania, adaptacyjny tempomat ACC i system wykrywania zmęczenia kierowcy. Ponadto udoskonalono elektromechaniczne wspomaganie kierownicy i inaczej zestrojono zawieszenie.


Dane techniczne Volkswagena Polo V z 2009 r.

Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback, długość 3970 mm, szerokość 1682 mm, wysokość 1453 mm, rozstaw osi 2470 mm, masa własna 1088 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 280 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,2 l i mocy 105 KM
Napęd: na przednie koła, sześciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s

Historia Volkswagena Polo V:

2009

Prezentacja Polo V

Debiut wyjątkowo oszczędnej odmiany BlueMotion

2010

Na rynek wchodzi Polo GTI

2011

Rozpoczynają się prace nad rajdowym Polo WRC

2012

Debiut Polo BlueGT, z silnikiem 1.4 TSI z systemem odłączania cylindrów ACT

2013

Polo WRC zdobywa pierwszy tytuł mistrzowski w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata

2014

Modernizacja, nowe silniki, w wyposażeniu pojawiają się nowe systemy zwiększające komfort i bezpieczeństwo

2016

Polo WRC po czterech tytułach mistrzowskich w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata kończy udział w rajdach

2017

Zakończenie produkcji
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.