75 lat temu pierwszy egzemplarz Garbusa zjechał z taśmy z fabryki Volkswagena poza Niemcami
- Historia Volkswagena Garbusa to blisko 60 lat produkcji, pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy w 1945 roku w fabryce w Wolfsburgu, ostatni w 2003 roku w zakładzie w Puebla, w Meksyku
- Przez te wszystkie dziesięciolecia legendarnego Volkswagena produkowano m.in. w Niemczech, RPA, Nowej Zelandii, Belgii, Australii, Urugwaju, Singapurze i Indonezji
- Pierwszym poza Niemcami zakładem, w którym uruchomiono produkcję Garbusa była fabryka w Dublinie, właśnie mija 75 lat od jej startu, auto powstawało tam do 1977 roku
- Łącznie wyprodukowano 21 529 464 egzemplarze, milionowy Garbus zjechał z taśmy już w 1955 roku, 10-milionowy w 1967, a 20-milionowy w 1980 roku
Volkswagen Garbus to prawdziwie światowy model, auto stało się legendą z powodu wielkości produkcji, a popularność zdobyło dzięki lokalnej produkcji w wielu zakątkach świata. Seryjna produkcja jednego z najchętniej kupowanych Volkswagenów ruszyła w 1945 roku w zakładzie w Wolfsburgu, ale już kilka lat później, w 1950 roku, Garbusy zaczęły zjeżdżać z taśmy w fabryce przy Shelbourne Road w Dublinie w Irlandii. Właśnie mija 75 lat od tego wydarzenia. Najwięcej Garbusów wyprodukowano w Niemczech – 16 255 500, a rekordowym popytem popularny Volkswagen cieszył się w latach 1965-1973, każdorazowo roczna sprzedaż przekraczała milion sztuk. Z kolei najdłużej, bo aż od 1954 roku do zakończenia produkcji Garbus zjeżdżał z taśmy w Meksyku – do 2003 roku.
Projekt popularnego samochodu był gotowy jeszcze przed II wojną światową, a za jego projekt odpowiedzialny był Ferdinand Porsche. Prototyp, z silnikiem o pojemności 700 cm sześc. i mocy 22,5 KM był gotowy w 1935 roku, a w 1938 roku przedstawiono tzw. Model 38, wyposażony w zderzaki, z charakterystycznym tylnym oknem typu precel. Seryjna produkcja ruszyła po wojnie, w grudniu 1945 roku. Powstało wtedy 55 samochodów. Niecały rok później, w październiku 1946 roku, fabryka w Wolfsburgu świętowała wyprodukowanie 10-tysięcznego egzemplarza. W 1949 roku pierwsze Garbusy wyeksportowano do USA, w tym samym roku z fabryki w Wolfsburgu zjechał Garbus z numerem 50 000. W 1950 roku na liście opcji pojawił się odsuwany dach z materiału, wprowadzono także hydrauliczny układ hamulcowy. W tym samym roku uruchomiono produkcję Garbusa poza Niemcami. Pierwszą zagraniczną fabryką był zakład w Dublinie w Irlandii. Auto produkowano tam do 1977 roku. Rok później, w 1951 roku, rozpoczęto produkcję w RPA, a w 1954 roku kontynuowano ekspansję, uruchamiając zakłady w Nowej Zelandii, Belgii, Australii i Meksyku. Jak się później okazało właśnie w tym ostatnim kraju zakończono produkcję Garbusa, miało to miejsce w 2003 roku. Dla porównania – w Europie w tym czasie produkowano Polo czwartej generacji, a właśnie debiutował Golf V. Inne kraje, w jakich produkowano Garbusa to Brazylia, Filipiny, Urugwaj, Wenezuela, Portugalia, Kostaryka, Peru, Singapur, Malezja, Tajlandia, Indonezja, Jugosławia i Nigeria. Garbus był więc naprawdę światowym samochodem.
Pierwszy wyprodukowany poza Niemcami Garbus jest na co dzień elementem ekspozycji w muzeum Volkswagena Autostadt w Wolfsburgu, ale w tym roku, dla uczczenia wyjątkowego jubileuszu, odwiedzi Irlandię. „Garbus z Ballsbridge” (dzielnica Dublina, w której mieściła się fabryka Volkswagena) będzie latem eksponowany w Muzeum Narodowym w Dublinie. Oba miejsca: dawna fabryka i muzeum są położone bardzo blisko siebie, dzieli je zaledwie 5 km. Można więc powiedzieć, że pierwszy irlandzki Garbus wrócił – na krótko – do domu.
Gdy spojrzymy na listę krajów, w których Garbus najlepiej się sprzedawał okaże się, że numerem 1 są oczywiście Niemcy z liczbą ponad 6 milionów egzemplarzy, ale już pozostałe miejsca na podium nie są tak oczywiste. Drugie miejsce zajmują Stany Zjednoczone z wynikiem blisko 5 mln sprzedanych aut, a trzecia jest Brazylia, w której nabywców znalazło ponad 3 miliony Garbusów. Między innymi dlatego obie Ameryki zdołały wyprzedzić Europę ze sprzedażą na poziomie 10,7 mln aut. W Europie sprzedano 9,8 mln Garbusów.
W 1948 roku Volkswagen Garbus kosztował 5300 marek, tyle trzeba było zapłacić za model z silnikiem 1,1 l o mocy 25 KM. Kabriolet z tym samym silnikiem kosztował w 1949 roku 7500 marek. Co ciekawe, później cena spadała, by osiągnąć najniższy poziom – 3770 marek – w 1957 roku. Za model 1302, z silnikiem o mocy 44 KM, trzeba było zapłacić w 1970 roku 5745 marek, a 50-konny Garbus 1303 w 1972 kosztował 6890 marek. Barierę 10 000 marek przekroczono w latach 80. – za 11 130 marek można było kupić model 1200 o mocy 34 KM.