Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
26.05.2025
50 lat Volkswagena LT – mistrz ergonomii świętuje urodziny

50 lat Volkswagena LT – mistrz ergonomii świętuje urodziny

Poznań, 26 maja 2025 roku. Dokładnie 50 lat temu w Berlinie zaprezentowano Volkswagena LT. Starszy brat „VW Busa”, znanego również jako Bulli – który już wtedy był w swojej drugiej generacji – z powodzeniem poszerzył gamę produktów z Hanoweru.

Volkswagen i Transporter: te dwa pojęcia są ze sobą nierozłącznie związane od momentu wprowadzenia Bulli’ego w 1950 roku. Jednak, z uwagi na to, że Bulli nie był przeznaczony do naprawdę dużych ładunków, Volkswagen opracował model plasujący się poniżej ciężkich ciężarówek, ale powyżej busa VW, aby uzupełnić gamę produktów: transporter towarowy w segmencie od 2,8 do 3,5 tony. Jeśli chodzi o nazwę, mieszkańcy Dolnej Saksonii pozostali rzeczowi. Transporter towarowy otrzymał więc po prostu nazwę modelu: LT. W załączniku znajdowały się oznaczenia 28, 31 i 35 odpowiadające maksymalnej dopuszczalnej masie odpowiednio 2,8, 3,1 i 3,5 tony. Podobnie jak w przypadku Transportera, Volkswagen wysłuchał życzeń klientów, dzięki czemu już od początku LT był dostępny w dwóch rozstawach osi i dwóch wariantach wysokości dachu. Ergonomiczny pojazd dostępny był jako furgon, kombi, autobus, skrzyniowy, z podwójną kabiną oraz jako podwozie z kabiną.

W okresie poprzedzającym prace rozwojowe zdecydowano, że stosunek powierzchni zajmowanej przez pojazd do powierzchni użytkowej powinien być jeszcze lepszy niż w przypadku Transportera z napędem tylnym. W tym celu inżynierowie Volkswagena opracowali pojazd z oszczędzającą miejsce konstrukcją typu cab-over-control znaną z Transportera oraz silnikiem umieszczonym z przodu, nad przednią osią, pomiędzy siedzeniem kierowcy a pasażera. Napęd wciąż był przekazywany na oś tylną. Dzięki przeniesieniu silnika z tyłu pojazdu, cała przestrzeń ładunkowa była dostępna do użytku. Mimo to LT pozostał kompaktowy: w porównaniu do modelu T2 Bulli, LT wydłużył się jedynie o 34 cm i poszerzył o 30 cm. Jednak dzięki nowej koncepcji przestrzennej oferował ponad 50 procent więcej przestrzeni ładunkowej, wynoszącej 7,85 metra sześciennego.

Volkswagen był również dumny z ergonomii, która dotychczas była raczej zaniedbywana w pojazdach dostawczych. Kabina została opracowana przy współpracy z ekspertami w tej dziedzinie. Dzięki temu, na przykład elementy sterowania umieszczono blisko kierowcy, zainstalowano dużą szybę przednią oraz wyjątkowo duże lusterka zewnętrzne.

Dodatkowy komfort jazdy zapewniało między innymi niezależne zawieszenie przednich kół, które jeszcze wiele lat po wprowadzeniu LT nie było standardem w tym segmencie. Początkowo Volkswagen dostępny był z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 litrów pochodzącym z Audi 100 (ograniczonym do 55 kW/75 KM i przystosowanym do pracy w pojeździe dostawczym) lub z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,7 litra, produkowanym przez angielskiego producenta Perkins, rozwijającym moc 48 kW (65 KM). W 1979 roku Volkswagen zastąpił go swoim pierwszym własnym sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym. Nowy silnik o pojemności 2,4 litra generował wprawdzie tylko osiem koni mechanicznych więcej niż jego poprzednik, ale rozwijał znacznie wyższy moment obrotowy i pracował niezwykle równomiernie – na tyle cicho, że nawet Volvo montowało go w swoim pierwszym sześciocylindrowym samochodzie osobowym.

Podobnie jak Bulli, LT przeszedł na przestrzeni lat liczne modernizacje. Oto wybrane przykłady:

1983:
• Sześciocylindrowy turbodiesel o mocy 75 kW (102 KM). Dzięki temu LT stał się najmocniejszym transporterem w Europie.
• Sześciocylindrowy silnik benzynowy o mocy 66 kW (90 KM).
• Zoptymalizowane umiejscowienie silnika pozwoliło wygospodarować miejsce na trzecie siedzenie w kabinie.
• Przeprojektowana deska rozdzielcza.
• Wprowadzono trzeci rozstaw osi, umożliwiający montaż powierzchni ładunkowych o długości do 4,6 metra.

1985:
• LT 55 o dopuszczalnej masie całkowitej 5,6 tony.
• LT 35 opcjonalnie dostępny z tylną osią z pojedynczymi kołami.
• Dołączany napęd na cztery koła (4x4).
• Facelifting – prostokątne reflektory zamiast dotychczasowych okrągłych.

1993:
• Facelifting z nowym grillem chłodnicy oraz plastikowymi elementami w obszarze tylnych świateł.
• Zmodernizowany turbodiesel z intercoolerem o mocy 70 kW (95 KM).

Dzięki swojej jakości i niezawodności, w połączeniu z dużą powierzchnią użytkową przy kompaktowych wymiarach, LT szybko stał się popularną bazą pod zabudowy kamperowe. Nawet dziś wiele z nich wciąż jeździ po drogach całego świata. Dlatego nikogo nie zdziwiło, gdy w 1988 roku, obok kompaktowego modelu California opartego na trzeciej generacji (T3) Bulliego, Volkswagen zaprezentował również kampera na bazie LT: model Florida. Volkswagen zaoferował w nim w pełni wyposażony kamper dla czterech osób z łazienką (tzw. „wet cell”).

Po 21 latach i ponad 470 000 wyprodukowanych egzemplarzach LT, w 1996 roku nadszedł czas na jego następcę.

1996: Druga generacja LT

Po 21 latach zakończyła się era kompaktowego i popularnego transportera – w 1996 roku nadszedł czas na jego następcę. Podobnie jak przejście z T3 na T4, zmiana z LT1 na LT2 była krokiem w stronę nowoczesności. LT2 był pierwszym nowym pojazdem zaprezentowanym przez nowo powstałą markę Volkswagen Samochody Dostawcze (VWN) w Hanowerze, utworzoną w 1995 roku. Rozwój tego modelu oraz kolejnych generacji odbywał się we współpracy z Mercedes-Benz.

Silniki wysokoprężne montowano wzdłużnie pod krótką maską. Wejście do kabiny było znacznie niższe, a dzięki konstrukcji możliwy był łatwy dostęp do tylnej części przestrzeni ładunkowej i pasażerskiej pomiędzy przednimi siedzeniami.

Volkswagen utrzymał swój sprawdzony przepis na sukces, czyli szeroką ofertę dla klientów. LT2 był dostępny jako furgon, kombi, autobus, skrzyniowy, z podwójną kabiną i podwozie z kabiną – w trzech rozstawach osi i z dopuszczalną masą całkowitą od 2,6 do 4,6 tony.

Kolejną zaletą były popularne silniki TDI, które również w LT2 stanowiły pierwszy wybór – oszczędne, mocne i niezawodne. W 2002 roku VWN przekształcił LT2 w pojazd typu „express”, wprowadzając nowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,8 litra. Silnik ten osiągał moc 116 kW (158 KM) i maksymalny moment obrotowy 331 Nm. Produkcja w zakładzie Stöcken zakończyła się w 2006 roku po wyprodukowaniu niemal 340 000 egzemplarzy.

2006: Crafter

W oparciu o podstawową koncepcję swojego poprzednika, w 2006 roku na rynek wprowadzono model Crafter – wizualnie w stylistyce ciężarowej, a technicznie jako całkowicie nowy pojazd. Wyraźnie podkreślała to również nowa nazwa: Crafter oznaczał i nadal oznacza dynamicznego pomocnika w codziennej pracy, „kogoś, kto potrafi zakasać rękawy”.

Przez dziesięć lat Crafter był ponownie produkowany w wielu różnych wariantach (furgon, kombi, autobus, skrzyniowy, z podwójną kabiną oraz jako podwozie z kabiną). Ponad 480 000 sprzedanych egzemplarzy świadczy o sukcesie tej trzeciej generacji.

2016: Nowy Crafter – 100% Crafter – 100% VW Samochody Dostawcze

W 2016 roku marka Volkswagen Samochody Dostawcze po raz pierwszy zaprezentowała drugą generację Craftera. Był to pojazd opracowany całkowicie od podstaw i ponownie indywidualnie, dla którego specjalnie wybudowano nową fabrykę w miejscowości Września w Polsce.

W trakcie procesu rozwoju eksperci z Volkswagen Samochody Dostawcze intensywniej niż kiedykolwiek zaangażowali się w sprawdzenie potrzeb i pomysłów klientów, których zaproszono do aktywnego udziału w kształtowaniu nowego Craftera zgodnie ze ich oczekiwaniami. Specjaliści z Hanoweru często towarzyszyli kierowcom w ich codziennej pracy i pytali ich bezpośrednio o konkretne życzenia.

Efektem tych działań jest prawdopodobnie najlepszy i najbardziej zróżnicowany pojazd w segmencie C/D lekkich samochodów dostawczych. Oprócz różnych wersji nadwozia, Crafter po raz pierwszy był dostępny również z napędem na przednią, tylną lub wszystkie osie. Dzięki łatwości kierowania porównywalnej z samochodem osobowym oraz rozwiniętej ofercie systemów bezpieczeństwa oraz asystentów kierowcy, nowy Crafter stał się benchmarkiem w swoim segmencie.

Dopuszczalna masa całkowita do 5,5 tony, objętość ładunkowa do 18,4 m³ oraz imponująca różnorodność napędów i wersji umożliwiają funkcjonalność zorientowaną na klienta i rozwiązania dostosowane do codziennych zadań transportowych we wszystkich obszarach zastosowania.

Międzynarodowe jury dziennikarzy motoryzacyjnych z 24 krajów europejskich przyznało Crafterowi tytuł „Transporter of the Year 2017” zaraz po jego wprowadzeniu na rynek.

Rok później VWN zaprezentowało elektryczną wersję „e-Crafter” oraz kampera „Grand California” jako rozszerzenie oferty modelu Crafter.

2024: Nowy Crafter – jeszcze bezpieczniejszy i komfortowy, w niezmiennej cenie

Nowy Crafter jest standardowo wyposażony w cyfrowe wskaźniki: tzw. „Digital Cockpit”. Charakterystycznym elementem wnętrza modelu Crafter 2024 jest teraz wyświetlacz o przekątnej 10,3 cala, opcjonalnie 12,9 cala, oparty na najnowszym „Modularnym Systemie Infotainment” (MIB). Wizualnie „wolnostojący” system Volkswagena oferuje nowo opracowany graficzny interfejs użytkownika oraz intuicyjną nawigację po menu.

Dodatkowo Crafter otrzymał nowy system sterowania głosowego online do obsługi licznych funkcji pojazdu, zintegrowany z ChatGPT, który reaguje na naturalne komendy głosowe.

Przeprojektowano również hamulec ręczny oraz przełącznik automatycznej skrzyni biegów, a także elementy sterowania funkcjami oświetlenia, przyciski w obrębie konsoli środkowej oraz wszystkie nawiewy powietrza. Przykładowo: hamulec ręczny – to teraz elektroniczny hamulec postojowy, obsługiwany za pomocą przełącznika w kokpicie, dzięki czemu dźwignia między przednimi fotelami nie jest już potrzebna.

Zakres nowych systemów wspomagania kierowcy – standardowych i opcjonalnych – wnosi serię Crafter na nowy poziom. W przyszłości wszystkie nowe Craftery będą standardowo wyposażone w następujące systemy: „Front Assist” (asystent hamowania awaryjnego, w tym wykrywanie rowerzystów i pieszych), „Lane Assist” (asystent utrzymania pasa ruchu), rozpoznawanie znaków drogowych, ograniczenie prędkości oraz akustyczną pomoc przy parkowaniu z tyłu.

Po raz pierwszy w Crafterze dostępny będzie opcjonalnie system „Travel Assist”; w połączeniu z nim pojawi się również system „Emergency Assist”.

Pomimo rozszerzonego wyposażenia w systemy bezpieczeństwa i komfort, które ułatwiają codzienną pracę, ceny pozostają na poziomie poprzedniego modelu.

Do końca 2024 roku wyprodukowano już niemal 500 000 egzemplarzy nowego Craftera.

Więcej informacji o nowym Crafterze można znaleźć tutaj: Modele i konfiguracja.

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.