Volkswagen prezentuje w Szanghaju trzy samochody koncepcyjne: ID. AURA, ID. ERA i ID. EVO
- Trzy pokazywane podczas salonu Auto Shanghai 2025 prototypy to przedsmak ofensywy modelowej, która rozpocznie się w tym roku, a do 2027 roku Volkswagen wprowadzi na rynek chiński 30 nowych pojazdów
- Samochody kierowane do różnych grup docelowych z różnymi technologiami i filozofiami projektowania: system oparty na sztucznej inteligencji toruje drogę do wysoce zautomatyzowanej jazdy na poziomie 2++
- Prezes Volkswagena Thomas Schäfer: „Poczyniliśmy wszelkie niezbędne kroki, aby utrzymać pozycję lidera wśród zagranicznych producentów samochodów w Chinach”
Volkswagen dopowiada resztę historii zapoczątkowanej przez prototyp ID. CODE. Auto zaprezentowane w Pekinie w 2024 roku wyznaczyło kierunek w zakresie projektowania, innowacji i korzyści dla klientów. Tym razem, podczas salonu samochodowego Auto Shanghai, marka wraz ze swoimi chińskimi partnerami joint venture prezentuje trzy nowe prototypy. Są to ID. AURA (od FAW-Volkswagen), ID. ERA (od SAIC Volkswagen) oraz ID. EVO (od Volkswagen Anhui). Reprezentują one nową generację inteligentnych pojazdów elektrycznych i stanowią zapowiedź ofensywy produktowej na nadchodzące lata. Volkswagen planuje do końca 2027 roku wprowadzić na chiński rynek ponad 30 nowych modeli (w tym 20 należących do grupy aut tzw. nowej energii – NEV, elektrycznych i zelektryfikowanych). Wśród nich znajdą się produkcyjne wersje prezentowanych właśnie w Szanghaju prototypów, których design i technologie zostały specjalnie dostosowane do wymagań chińskich klientów.
„Te trzy prototypy są widocznym efektem naszej strategii ‘W Chinach, dla Chin’. W ten sposób poczyniliśmy wszelkie niezbędne przygotowania, aby utrzymać pozycję lidera wśród zagranicznych producentów samochodów w Chinach" – powiedział Thomas Schäfer, dyrektor generalny marki Volkswagen.
Podczas wieczornej imprezy Volkswagen Group Night, we wtorek wieczorem czasu chińskiego, prototypy ID. AURA, ID. ERA i ID. EVO zostały po raz pierwszy pokazane publicznie. Wraz z wieloma innymi modelami Volkswagena, samochody koncepcyjne będą wystawiane na wystawie Auto Shanghai do początku maja. Trzy prototypy należą do grupy pojazdów tzw. nowej energii (NEV). W Chinach kategoria ta obejmuje pojazdy całkowicie elektryczne, elektryczne wyposażone w range extender, a także modele z napędem hybrydowym typu plug-in.
Wersje produkcyjne samochodów koncepcyjnych zaprezentowanych w Szanghaju będą wyposażone w oparte na sztucznej inteligencji systemy, służące do wysoce zautomatyzowanej jazdy. Pojazdy te będą mogły osiągnąć poziom 2++ już w przyszłym roku, co oznacza, że w pewnych sytuacjach samochody będą w stanie jeździć w pełni autonomicznie – np. podczas wyprzedzania i skręcania oraz samodzielne włączać się do ruchu (z nadzorem kierowcy).
„W ciągu najbliższych trzech lat wprowadzimy na rynek ponad 20 niezwykle nowoczesnych pojazdów typu NEV z technologiami przyszłości, aby zaspokoić potrzeby naszych klientów w Chinach. Dzięki naszej strategii ‘W Chinach, dla Chin’ wykorzystamy w pełni nasz potencjał i zademonstrujemy innowacyjną siłę na poziomie lokalnym" – podkreślił Stefan Mecha, dyrektor generalny marki Volkswagen w Chinach.
„Dopasowaliśmy się do tempa narzuconego przez Chiny, także dzięki naszemu nowemu centrum rozwojowemu w Hefei. Naszym celem jest opracowanie nowych modeli w ciągu maksymalnie 34 miesięcy. Będziemy stopniowo wprowadzać na rynek opracowane wraz z partnerami, dopasowane do oczekiwań klientów modele. Trzy pojazdy koncepcyjne spełniają zróżnicowane wymagania chińskich klientów dzięki całkowicie elektrycznym układom napędowym dla różnych segmentów oraz technologii zwiększania zasięgu za pomocą range extendera” – skomentował Thomas Ulbrich, dyrektor generalny Volkswagen China Technology Center (VCTC).
Volkswagen podczas tworzenia nowych modeli wziął pod uwagę potrzeby chińskich klientów. Trzy pojazdy koncepcyjne zaprezentowane w Szanghaju, choć różnią się od siebie językiem projektowania, wciąż są łatwo rozpoznawalne jako modele Volkswagena. „Prototyp ID. CODE, który zaprezentowaliśmy w zeszłym roku w Pekinie, był punktem wyjścia dla naszego nowego języka projektowania w Chinach” – powiedział główny projektant Volkswagena, Andreas Mindt. „W ostatnich miesiącach udoskonaliliśmy go i dostosowaliśmy do każdego z naszych wspólnych prototypów” – dodał Mindt.
Trzy prototypowe modele w szczegółach
ID. ERA, opracowany przez SAIC Volkswagen, przestronny SUV z trzema rzędami siedzeń, stanowi zapowiedź pierwszego modelu Volkswagena wyposażonego w technologię zwiększania zasięgu. Silnik spalinowy pełni rolę generatora prądu ładuje akumulator podczas jazdy, co zapewnia dodatkowy zasięg ponad 700 kilometrów. Wraz z 300-kilometrowym zasięgiem w trybie czysto elektrycznym, może on przejechać ponad 1000 kilometrów.
ID. EVO spółki Volkswagen Anhui jest skierowany do młodych nabywców, którzy chcą wyróżnić się z tłumu. Wykorzystuje on architekturę 800 V i jest pierwszym w pełni elektrycznym SUV-em w rodzinie ID. UNYX. Auto wykorzystuje szeroką gamę nowych usług cyfrowych, a także stale ulepsza doświadczenia klienta, m.in. dzięki częstym bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowania.
ID. AURA, opracowany przez FAW-Volkswagen to pierwszy pojazd koncepcyjny oparty na platformie CMP, którą Volkswagen zaprojektował specjalnie na rynek chiński. Dzięki opartemu na sztucznej inteligencji systemowi wysoce zautomatyzowanej jazdy, który jest używany na tej platformie, auto zachowuje się w czasie jazdy w sposób inteligentny i naturalny. Koncepcja tego elektrycznego auta z nadwoziem notchback łączy nowoczesną technologię z dynamicznym designem i została opracowana zwłaszcza z myślą o klientach z segmentu A. System infotainment w konsoli środkowej ma koncepcję obsługi podobną do smartfona, a oparty na sztucznej inteligencji humanoidalny asystent umożliwia płynne sterowanie funkcjami pojazdu.