Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
29.07.2020
Rozbudowa przygotowującego się do produkcji modelu Caddy 5 zakładu Volkswagen Poznań na finiszu

Rozbudowa przygotowującego się do produkcji modelu Caddy 5 zakładu Volkswagen Poznań na finiszu

  • Przygotowania do rozruchu i seryjnej produkcji Caddy 5 na ostatniej prostej
  • Ponad 2 lata rozbudowy i 2 miliardy złotych zainwestowane w nowe hale, maszyny i urządzenia
  • 1800 szkoleń i 3 miliony złotych przeznaczonych na przekwalifikowanie personelu w związku ze wzrostem automatyzacji procesów produkcyjnych

Poznań, 29 lipca 2020 r. Po trwającej ponad dwa lata rozbudowie zakładu Volkswagen Poznań, większość inwestycji związanych z przygotowaniem zakładu do produkcji nowego modelu Volkswagen Caddy 5, została zakończona. Na potrzeby produkcji samochodów nowej generacji rozbudowano halę spawalni, wybudowano nową halę logistyczną i zintegrowano tereny fabryki.

Dietmar Mnich, prezes zarządu Volkswagen Poznań oraz dyrektor zakładu w Poznaniu mówi: „Za nami około 90 procent wszystkich inwestycji związanych z przygotowaniem zakładu do produkcji nowego modelu. W tej chwili trwa produkcja samochodów testowych, a przed samym uruchomieniem produkcji seryjnej we wrześniu tego roku, planujemy ostateczną przebudowę zakładu pod nowego Caddy. Produkcja będzie rozwijała się stopniowo, od kilkudziesięciu egzemplarzy w fazie wstępnej, do pełnych mocy produkcyjnych, jakie osiągniemy w 2021 roku.”

Inwestycje w infrastrukturę i nowoczesną technologię

Na przygotowanie i dostosowanie linii produkcyjnych do budowy samochodów nowej generacji, Volkswagen Poznań zainwestował w ostatnich dwóch latach 2 miliardy złotych, a znaczną część tej kwoty stanowiły środki wydane na budowę nowych hal oraz zakup maszyn i urządzeń.

Integracja terenów fabryki

Pierwszym etapem rozbudowy zakładu było zespolenie terenów fabryki, dotychczas przedzielonych drogą publiczną. Dzięki efektywnej współpracy i dialogowi sąsiedzkiemu, w styczniu 2019 roku wcielono ulicę Smołdzinowską do terenu zakładu i zintegrowano tereny fabryki leżące po obu jej stronach. Zamknięciu ulicy towarzyszyła także przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie osiedla Zieliniec sąsiadującego z fabryką.

Nowa hala logistyczna

W kolejnym kroku powstała nowa hala logistyczna, a z nią blisko 46 tys. m2 powierzchni magazynowej, mogącej pomieścić 10 tys. pojemników z częściami do produkcji Caddy i T6.1. W pojemnikach tych przechowuje się m.in. silniki, resory, szyby boczne, tapicerki drzwi, ściany grodziowe, zbiorniki paliwa. Budowa hali logistycznej w pobliżu obszaru produkcji pozwoliła na wyłączenie z ciągłego obiegu 10 ciężarówek, które dotychczas, każdego dnia wykonywały 260 przejazdów na tej trasie Poznań –Swarzędz.

Rozbudowa hali spawalni – dodatkowe 14 000 m2 i 450 nowych robotów

Największym wyzwaniem finansowym i organizacyjnym ostatnich dwóch lat, była rozbudowa hali spawalni. Poza nową halą o powierzchni ponad 14 000 m2 i kubaturze blisko 200 000 m3, spółka Volkswagen Poznań zainwestowała także środki w nowoczesną technologię, finansując zakup 450 wielofunkcyjnych robotów. Ich zadaniem będzie precyzyjna budowa karoserii Caddy 5, której konstrukcja została wzmocniona wysokowytrzymałościową blachą oraz blachą tłoczoną na gorąco. Prawidłowa obróbka i zgrzewanie tych materiałów wymaga zastosowania trwałych, specjalistycznych urządzeń o podwyższonej sile nacisku. Zastosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych było jednym z powodów, obok kwestii związanych z ergonomią i humanizacją miejsc pracy, automatyzacji tego obszaru, której stopień po wprowadzonych zmianach zwiększy się z 43% do ponad 80%.

Nowe kompetencje na nowe czasy

Automatyzacja procesów produkcyjnych pociąga za sobą dalsze istotne zmiany organizacyjne. Robotyzacja i automatyzacja oznacza konieczność przygotowania pracowników do obsługi nowych urządzeń.

„Tak daleko idącym zmianom technologicznym towarzyszą zawsze nie mniejsze zmiany organizacyjne. Wraz z postępem pojawiają się nowe potrzeby i nowe kompetencje. Budowa nowej karoserii Caddy 5 wymagać będzie wykonywania znacznie mniejszej ilości czynności manualnych, natomiast blisko trzykrotnie zwiększy się nasze zapotrzebowanie na operatorów maszyn i urządzeń. W przypadku zakładu w Poznaniu, w ostatnich dwóch latach zrealizowaliśmy ponad 1800 szkoleń wartych ponad 3 miliony złotych, których celem było przekwalifikowanie pracowników i przygotowanie ich do pracy w nowych warunkach i w nowej roli.” - mówi Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji Volkswagen Poznań.

Materiał video dotyczący rozbudowy zakładu znaleźć można tu: https://www.youtube.com/watch?v=52g-hAFXCNo

Wirtualne zwiedzanie hali budowy karoserii: https://youtu.be/dqkAzai8UnA
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.