Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
01.08.2016
Wywalczone podium: Latvala drugi w swojej ojczyźnie. 
W klasyfikacji generalnej na trzech pierwszych miejscach kierowcy Volkswagena

Wywalczone podium: Latvala drugi w swojej ojczyźnie. W klasyfikacji generalnej na trzech pierwszych miejscach kierowcy Volkswagena

  • Latvala/Anttila po raz trzeci z rzędu na podium w Finlandii w Polo R WRC
  • Volkswagen dominuje w klasyfikacji kierowców: Ogier przed Mikkelsenem i Latvalą
  • Mistrz świata po raz pierwszy w 2016 roku bez punktów

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Finlandii

Poznań, 1 sierpnia 2016 r. – Dobra walka, dobre wyniki: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila zajęli w swojej ojczyźnie drugie miejsce i przesunęli się na trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej kierowców i pilotów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). W ósmym rajdzie sezonu, na 333,60 km odcinków specjalnych, duet Volkswagena uległ tylko Krisowi Meeke/Paulowi Nagle (GB/IRL, Citroën) i po raz trzeci z rzędu – po zwycięstwach w 2014 i 2015 roku, stanął na podium Rajdu Finlandii. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) ukończyli 66. edycję tego rajdu na siódmej pozycji i zbliżyli się do trzykrotnych mistrzów świata i aktualnych liderów w klasyfikacji kierowców i pilotów Sébastiena Ogier/Juliena Ingrassia. Francuski duet w piątek wypadł z trasy i w rezultacie po raz pierwszy w tym roku nie zdobył żadnych punktów, lecz ze 143 punktami nadal zdecydowanie prowadzi w mistrzostwach przed kolegami z zespołu Mikkelsenem/ Jægerem (98) i Latvala/Anttila (87).

Ulubieniec kibiców Latvala zdobył w Finlandii 80-te miejsce na podium dla Polo R WRC


W latach 2014 i 2015 Jari-Matti Latvala wygrywał w Polo R WRC Rajd Finlandii i stał się bohaterem narodowym. Tym razem ulubieniec publiczności musiał zadowolić się „tylko” drugim miejscem. Było to zarazem 80-te miejsce na podium dla Polo R WRC. Z powodu uszkodzonej opony Latvala stracił na początku rajdu cenne sekundy, które potem sukcesywnie odrabiał przedzierając się do przodu w tabeli i ostatecznie dojechał niezagrożony na drugim miejscu. Także klasyfikacja kierowców wygląda teraz o wiele lepiej dla „wicemistrza świata”: dzięki łącznie 19 punktom – Latvala był trzeci na Power Stage i zdobył dodatkowy punkt – awansował na trzecią pozycję w mistrzostwach. Jak widać, rozpoczął się zapowiadany przez niego atak na pozycję lidera w drugiej połowie sezonu.

Mistrz świata nie zdobył punktów, lecz nadal jest liderem

Takie rzeczy nie zdarzają się często Sébastienowi Ogierowi: gdy 32-letni Francuz w swoim Polo R WRC mija metę rajdu, w zasadzie zawsze zdobywa przy tym również punkty. W Rajdzie Finlandii dopiero po raz piąty na 47 rajdów, w których startował jako kierowca Volkswagena, nie zdobył ich. Powód: na nawrocie na dziesiątym odcinku specjalnym „Surkee 2” trochę za ostro ściął wewnętrzną stronę i wylądował w rowie. Dzięki sile fińskich kibiców samochód wrócił na trasę, jednak straty 16 minut nie udało się już odrobić. Humor Ogierowi z pewnością poprawia fakt, że najbliższe trzy rajdy – w Niemczech, Chinach i Francji – to rajdy asfaltowe, w których Ogier nie będzie już musiał „zamiatać szutru” jako pierwszy kierowca na trasie.

Od kandydata na podium do „zamiatającego trasę”: lekcja Mikkelsena w Finlandii

Po zwycięstwie w poprzedniej rundzie MŚ w Polsce, Andreas Mikkelsen przyjechał do Finlandii z dużą dozą pewności siebie. Jeszcze nigdy Norweg w tym skandynawskim rajdzie nie udokumentował swoich doskonałych umiejętności miejscem w pierwszej trójce. Mając przed oczyma cel, jakim było podium, 27-letni kierowca do 13. odcinka specjalnego – legendarnego Ouninpohja – utrzymywał się na trzeciej pozycji. Potem jednak musiał przejąć nielubianą funkcję „zamiatacza trasy” od Ogiera, który z powodu naprawy na odcinku dojazdowym i zbyt późnego dotarcia do check-in przesunął się do tyłu w kolejności startów. Dzięki woli walki i swoim umiejętnościom Mikkelsen ukończył ostatecznie rajd na siódmym miejscu i zmniejszył dystans do lidera MŚ Ogiera.

Rajd Finlandii najszybszym rajdem WRC w historii

Rajd Finlandii zawsze należał do najszybszych rajdów w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). W ubiegłym roku Jari-Matti Latvala w Polo R WRC ustanowił nowy rekord średniej prędkości na trasie: 125,44 km/h. Teraz tytuł rekordzisty odebrał mu Kris Meekke, który przejechał rajd z prędkością średnią 126,61 km/h. Z pewnością w 2017 roku padnie tu nowy rekord.

Wypowiedzi po Rajdzie Finlandii

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

„Najlepszą wiadomością dnia dla Juliena i mnie to informacja, że w końcu nie będziemy już musieli „odkurzać trasy”. Musiałem to robić od pół roku, a jest to bardzo męczące psychicznie, gdy trzeba ciągle walczyć z trudnymi warunkami. Teraz cieszę się na Rajd Niemiec, mam nadzieję, że warunki będą tam dobre dla wszystkich i że walka o zwycięstwo będzie piękna. Jestem zadowolony z naszego tempa, moglibyśmy tu zająć trzecie miejsce, niestety popełniłem błąd. Gratuluję Krisowi Meeke i jego zespołowi – naturalnie mógł jechać spokojnie i profitować ze swojego miejsca startowego. Ale trzeba mu przyznać, że nie popełnił żadnego błędu i w pełni pokazał swoje umiejętności.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Bardzo się cieszę z tego, co pokazałem w ten weekend, nawet jeżeli nie udało mi się niestety zaliczyć hattricku. Drugie miejsce i punkt za Power Stage to bardzo dobry wynik. I do tego jeszcze udało mi się przesunąć o jedną pozycję do przodu w klasyfikacji generalnej. Ogólnie w ten weekend nie można było pokonać Krisa Meeke. Jeszcze raz bardzo dziękuję licznym kibicom na trasie, którzy mnie wspierali. To coś wyjątkowego, gdy jedzie się u siebie w domu. Teraz rozpoczyna się sezon na asfalcie, a w zeszłym roku rajdy asfaltowe były dla mnie zaskakująco dobre. Chciałbym, aby teraz w Niemczech też tak było.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Ogólnie Anders i ja możemy być zadowoleni z siódmego miejsca, więcej nie dało się w ten weekend zrobić. Wrażenie podczas jazdy tą fantastyczną trasą jest niesamowite. Cieszę się także, że udało nam się zbliżyć o kilka punktów do Sébastiena. Naturalnie jego przewaga nadal jest duża, ale nie poddajemy się. Ciężko było, gdy w sobotę nagle musieliśmy wyjechać na trasę jako pierwsi. Daliśmy z siebie wszystko, ale pierwsza pozycja startowa rzeczywiście jest trudna. Na niektórych odcinkach specjalnych jechałem na absolutnej granicy, ale mimo to byłem zbyt wolny.”

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
„Cieszymy się bardzo z drugiego miejsca Jari-Matti i Miikka. Pokazali u siebie w kraju wielką klasę. Więcej nie dało się w ten weekend osiągnąć. Jednocześnie zameldowali się z powrotem w czołówce klasyfikacji generalnej. Dla Sébastiena i Juliena rajd nie przebiegał tak, jak się spodziewali, a wypadnięcie z trasy, które kosztowało ich cenne minuty, trzeba wpisać do rozdziału „mały błąd, duży skutek” – jak widać mistrzowie świata także są tylko ludźmi. Doskonałą pracę, która może nie przełożyła się bezpośrednio na wynik, wykonali również Andreas Mikkelsen i Anders Jæger. Na początku mieli szansę na podium, jednak potem musieli przecierać trasę, co było dla nich bardzo niekorzystne. Ogólnie mówiąc, to był intensywny rajd, po którym nasze trzy załogi zajmują trzy pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej, a Volkswagen nadal wyraźnie prowadzi w klasyfikacji producentów. Bardzo cieszymy się na następny rajd u siebie w domu. Trzeba także złożyć gratulacje Krisowi Meeke i Paulowi Nagle. Pojechali w Finlandii doskonale, nie popełnili żadnego błędu i w pełni zasłużyli na zwycięstwo.”

Co się jeszcze wydarzyło …

… Martin Hassenpflug. Główny mechanik Sébastiena Ogiera świętował w Finlandii szóstą rocznicę swojego rajdowego debiutu z zespołem Volkswagena, wtedy jeszcze ze Skodą Fabią S2000. Od swojego pierwszego rajdu w 2011 roku 35-letni Hassenpflug jako jedyny współpracownik uczestniczył we wszystkich 63 rajdach.


Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Finlandii – wyniki końcowe

01. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën, 2h 38m 05.8s
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 29.1s
03. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Citroën, + 1m 41.3s
04. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 1m 45.9s
05. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 1m 48.2s
06. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 2m 04.6s
07. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 2m 22.4s
08. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda, + 4m 53.8s
09. Kevin Abbring/Sebastian Marshall (NL/GB), Hyundai, + 5m 22.4s
10. Teemu Suninen/Mikko Markkula (FIN/FIN), Škoda, + 5m 35.5s

24. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 19m 50.6s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Finlandii – wyniki Power Stage

01. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai 4m 35.8s
02. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 1.1s
03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1.5s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców punkty

1. Sébastien Ogier, 143
2. Andreas Mikkelsen, 98
3. Jari-Matti Latvala, 87
4. Hayden Paddon, 84
5. Thierry Neuville, 76
6. Mads Østberg, 70
7. Dani Sordo, 68
8. Ott Tänak, 52
9. Kris Meeke, 51
10. Craig Breen, 25

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 227
2. Hyundai Motorsport, 168
3. M-Sport, 112
4. Volkswagen Motorsport II, 109
5. Hyundai Motorsport N, 86
6. DMACK, 58
7. Jipocar Czech National Team, 18
8. Yazeed Racing, 4


• wymaga zatwierdzenia przez FIA

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.