Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
16.07.2019
Ford i Volkswagen rozszerzają globalną współpracę o pojazdy autonomiczne i elektryczne

Ford i Volkswagen rozszerzają globalną współpracę o pojazdy autonomiczne i elektryczne

  • Volkswagen wspólnie z Fordem inwestuje w firmę Argo AI specjalizującą się w platformach dla pojazdów autonomicznych, której wartość szacowana jest na ponad 7 miliardów dolarów. Inwestycja pozwoli obydwu firmom na niezależne zastosowanie na globalną skalę systemów autonomicznej jazdy firmy Argo AI we własnych modelach.
  • Ford wykorzysta modułową platformę MEB Volkswagena do produkcji aut elektrycznych i opracuje co najmniej jeden bezemisyjny, wysoko wolumenowy model, który znajdzie się w sprzedaży w Europie w 2023 roku.
  • Ford i Volkswagen prowadzą zgodnie z planem prace konstrukcyjne w dziedzinie aut dostawczych i pick-upów średniej wielkości, które od 2022 roku mają być oferowane w określonych regionach przez każdą markę. Wspólne prace pozwalają znacznie ograniczyć koszty.
  • W globalnej współpracy Forda i Volkswagena nie przewiduje się żadnych związków kapitałowych między koncernami, ma ona każdego roku przynosić znaczne korzyści finansowe.

Poznań, 16 lipca 2019 r. - Firmy Ford Motor Company i Volkswagen AG ogłosiły 12 lipca rozszerzenie globalnej współpracy. Będzie ona dotyczyć także elektromobilności oraz – wspólnie z Argo AI – jazdy autonomicznej. Rozwiązania z tego zakresu mają być wprowadzane w USA i w Europie. Obydwa przedsiębiorstwa chcą zwiększyć w ten sposób konkurencyjność, jeszcze lepiej dopasować swoje produkty do wymagań klientów, a jednocześnie wykorzystać efekt synergii w dziedzinie kosztów i inwestycji.

Prezes Zarządu dr Herbert Diess (Volkswagen AG), Jim Hackett (Ford) oraz Bryan Salesky (Argo AI) potwierdzili, że Volkswagen i Ford zainwestują w firmę Argo AI specjalizującą się w rozwiązaniach z zakresu jazdy autonomicznej. Dzięki przyszłej współpracy z Volkswagenem i Fordem opracowany przez Argo AI Self Driving System (SDS) będzie pierwszym systemem służącym do jazdy autonomicznej, jaki ma zostać zastosowany komercyjnie zarówno w Europie, jak i w USA.

Fakt, że obydwie firmy operują w globalnej skali stwarza ponadto firmie Argo AI możliwość zastosowania nowej technologii na kolejnych rynkach. Volkswagen i Ford zamierzają niezależnie wykorzystywać w swoich modelach system SDS firmy Argo AI w celu rozbudowy usług mobilnych.

SDS ma umożliwić automatyczną jazdę na poziomie 4 według SAE, a przede wszystkim otworzyć nowe możliwości w zakresie wspólnego korzystania z pojazdów (ridersharing) i usług kurierskich w centrach miast poprzez zastosowanie pojazdów poruszających się automatycznie.

Ford i Volkswagen otrzymają takie same udziały w firmie Argo AI i łącznie obejmą znaczną większość udziałów firmy. Pozostałe udziały zostaną przeznaczone dla pracowników Argo AI. Porozumienie wejdzie w życie pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich instytucji nadzorczych oraz po spełnieniu warunków umowy.

Jim Hackett, CEO Forda, powiedział: „Ford i Volkswagen nadal pozostaną konkurentami; współpraca obydwu firm z Argo AI zwiększy efektywność, stworzy efekt skali i zwiększy zasięg geograficzny w dziedzinie autonomicznej jazdy. Globalna współpraca w wielu obszarach spowoduje, że z pełną energią będziemy mogli prowadzić prace nad inteligentnymi pojazdami”.

Jako jeden z pierwszych producentów samochodów Ford wykorzysta również modułową platformę MEB Volkswagena służącą do produkcji aut elektrycznych. Od 2023 roku Ford będzie oferował w Europie bezemisyjny wielkoseryjny model skonstruowany na platformie MEB. Ford spodziewa się w Europie sprzedaży na poziomie ponad 600.000 sztuk w ciągu sześciu lat. Ponadto Ford zbada możliwość zaoferowania na europejskim rynku drugiego modelu bazującego na platformie MEB.

Elementem europejskiej strategii Forda jest wykorzystywanie własnych atutów i ich rozbudowa. Oznacza to nacisk na pojazdy użytkowe, atrakcyjne crossovery i importowane modele o statusie ikony, jak Mustang czy Explorer. 

Od 2016 roku Volkswagen zainwestował w opracowanie platformy MEB siedem miliardów dolarów. W ciągu najbliższych 10 lat ma na niej bazować ponad 15 milionów samochodów koncernu VW.

Ford inwestuje łącznie 11,5 miliarda dolarów w elektryfikację swojej globalnej palety modeli. W tej kwocie zawiera się też współpraca z Volkswagenem w zakresie wykorzystania platformy MEB. Dzięki niej Ford zamierza zwiększyć ofertę elektrycznych aut przeznaczonych dla klientów w Europie oraz zrealizować własne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju.

„W przyszłości coraz więcej klientów będzie korzystało z opracowanych przez koncern Volkswagen innowacyjnych rozwiązań w zakresie konstrukcji pojazdów elektrycznych, a wraz z nimi skorzysta środowisko naturalne. Nasza współpraca z Fordem rozwija się coraz bardziej obiecująco. Sprawdzamy kolejne możliwości” – powiedział Herbert Diess. „Zwiększenie zakresu wykorzystania naszej modułowej platformy MEB zmniejsza koszty konstrukcji bezemisyjnych samochodów i pozwala na jeszcze większe i szybsze upowszechnienie aut elektrycznych na całym świecie. Poprawia to sytuację obydwu przedsiębiorstw dzięki zwiększeniu efektywności kapitału, dalszy wzrost i zwiększenie konkurencyjności”.

Współpraca przedsiębiorstw wykracza poza wspólną inwestycję w Argo AI, nie przewiduje się jednak wymiany wzajemnych udziałów. Kieruje nią wspólne gremium, w którego skład wchodzą osoby zarządzające z obydwu przedsiębiorstw, na czele zaś stoją prezesi zarządów – Diess i Hackett.

Volkswagen i Ford prowadzą wspólne prace rozwojowe nad pickupami średniej wielkości przeznaczonymi do sprzedaży na całym świecie od 2022 roku oraz nad mającymi zadebiutować później użytkowymi vanami.

Równe udziały w Argo AI

Volkswagen zainwestuje w firmę Argo AI łącznie 2,6 miliarda dolarów. Z jednej strony poprzez udostępnienie środków finansowych w wysokości jednego miliarda dolarów, z drugiej wnosząc swoją firmę Autonomous Intelligent Driving (AID), której wartość określa się na 1,6 miliarda dolarów. W AID pracuje 200 ekspertów, większość z nich nad nowymi rozwiązaniami technicznymi w dziedzinie jazdy autonomicznej na potrzeby koncernu Volkswagen.

Poza tym w ciągu trzech lat Volkswagen wykupi od Forda udziały w Argo AI o łącznej wartości 500 milionów dolarów. Ford zainwestuje jeszcze 600 milionów dolarów z zakomunikowanej wcześniej gotówkowej inwestycji w wysokości miliarda dolarów w Argo AI. Wartość Argo AI – włącznie z kompletnymi inwestycjami Forda i Volkswagena – wyniesie ponad 7 miliardów dolarów.

W otwarciu nowych dziedzin działalności związanych z jazdą autonomiczną Volkswagen i Ford widzą znaczny potencjał do zyskownego wzrostu.

Argo AI planuje ścisłą współpracę z Fordem i Volkswagenem. Obydwa koncerny samochodowe mają uzyskać dostęp do technologii, którą wykorzystają do rozwoju i wielkoseryjnej produkcji pojazdów autonomicznych. Rozważa się bezpieczne, niezawodne i stałe wykorzystanie tego rodzaju aut w dziedzinie ridesharingu i dostaw towarów.

Bryan Salesky, współtwórca i CEO firmy Argo AI, stwierdził: „Argo AI dzięki swojej jasno określonej misji i obietnicy partnerów, że wykorzystają opracowane rozwiązania techniczne w swoich samochodach mogło zatrudnić najlepszych ekspertów. Dzięki połączeniu z AID nasz zespół zyska jeszcze bardziej międzynarodowy charakter. Jestem pewien, że również to pozwoli zyskać dla Argo AI jeszcze więcej doskonałych specjalistów na świecie. Ponadto, dzięki zaangażowaniu Forda i Volkswagena, rozwiązania Argo AI znajdą zastosowanie na niemal wszystkich rynkach Ameryki Północnej i Europy, w samochodach różnych marek i o różnej konstrukcji”.

Siedziba AID w Monachium stanie się główną europejską kwaterą Argo AI zarządzaną przez Karlheinza Wurma, obecnie CEO firmy AID. Po połączeniu z AID wzrośnie liczebność zespołu Argo AI z dotychczasowych 500 do 700 zatrudnionych na całym świecie. Wraz z centralą koncernu znajdującą się w Pittsburghu w Pensylwanii oraz siedzibą w Monachium Argo AI prowadzi pięć centrów rozwojowych – pozostałe znajdują się w Dearborn (Michigan), Cranbury (New Jersey) i w Palo Alto (Kalifornia). Argo AI testuje razem z Fordem system SDS w Miami i Waszyngtonie DC. Tam właśnie planuje się wprowadzenie w przyszłości komercyjnych usług mobilnych.

Ford wykorzysta modułową platformę MEB Volkswagena do produkcji 600.000 samochodów

Ford zamierza skonstruować własny samochód elektryczny korzystając z modułowej platformy MEB Volkswagena. Model opracowany w niemieckim centrum Forda w Kolonii-Merkenich ma się pojawić na rynku w 2023 roku.

Obydwa przedsiębiorstwa zamierzają ponadto rozszerzać współpracę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Ford i Volkswagen przekształcają się w dostawców pojazdów opracowanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i oferowanych w przystępnej cenie. Elektryczne środki transportu mają dla obydwu firm znaczenie strategiczne.

Umowa z Fordem jest jednym z filarów strategii Volkswagena w dziedzinie elektromobilności. Zwiększa ona zakres elektryfikacji w przemyśle samochodowym i wspiera globalne wysiłki, aby wdrożyć cele określone w paryskim porozumieniu klimatycznym, przewidujące neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w 2050 roku.

Planowa współpraca w dziedzinie użytkowych vanów i pick-upów

Ford i Volkswagen realizują zapowiedzianą wcześniej współpracę w dziedzinie lekkich pojazdów dostawczych i pick-upów średniej wielkości – zwiększy ona konkurencyjność firm na kluczowych rynkach. Współpraca ta spowoduje też znaczący wzrost efektywności obydwu przedsiębiorstw.

W ramach współpracy Ford skonstruuje i będzie produkował dla siebie oraz dla Volkswagena picku-upy średniej wielkości przeznaczone dla klientów w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Południowej. Zostaną one wprowadzone do sprzedaży na najważniejszych rynkach prawdopodobnie w 2022 roku.

Poza tym na potrzeby obydwu firm Ford zamierza opracować i rozpocząć w 2022 roku produkcję większych użytkowych vanów dużych aut dostawczych, które miałyby być sprzedawane w Europie. Z kolei Volkswagen – także dla obydwu partnerów – przygotuje miejskiego vana oferowanego w Europie i na wybranych rynkach na świecie.

Zarówno Ford, jak i Volkswagen mają bardzo szeroką ofertę lekkich pojazdów dostawczych sprzedawanych na całym świecie, wśród których znajdują się takie modele, jak Fordy Transit i Ranger czy Volkswageny Transporter, Caddy i Amarok.

Volkswagen i Ford zakładają, że światowy popyt na średniej wielkości pick-upy oraz na samochody użytkowe będzie nadal rósł w ciągu najbliższych pięciu lat. Poprzez ścisłą współpracę przedsiębiorstwa te zamierzają szybciej wprowadzać na rynek nowe rozwiązania techniczne oraz innowacje, a także jeszcze lepiej wykorzystać moce produkcyjne w swoich fabrykach.
Pobierz PDF

Dodano do koszyka. Twój koszyk: 0

Błąd dodawania do koszyka. Spróbuj ponownie.

Błąd. Element nie został usunięty. Spróbuj ponownie.